گپ فیلم - گزارش باکس آفیس: «جوکر» به نُهمین فیلم پرفروش تاریخ فیلم‌های دی‌سی تبدیل شد

گزارش باکس آفیس: «جوکر» به نُهمین فیلم پرفروش تاریخ فیلم‌های دی‌سی تبدیل شد

گزارش باکس آفیس: «جوکر» به نُهمین فیلم پرفروش تاریخ فیلم‌های دی‌سی تبدیل شد

گزارش باکس آفیس این هفته را با «مرد ماه جوزا» (Gemini Man)، مهم‌ترین تازه‌اکران این هفته شروع می‌کنیم که با کسب 20 و نیم میلیون دلار به‌عنوان افتتاحیه، به یک فیلم اورجینال جاه‌طلبانه‌ی پُرخرج شکست‌خورده‌ی دیگر برای هالیوود تبدیل شد. اما راستش را بخواهید این فیلم که به مبارزه‌ی یک آدمکش بازنشسته با کلون جوان‌تر خودش که برای کشتن او فرستاده شده است می‌پردازد، باتوجه‌به نقدهای اکثرا افتضاحی که دریافت کرده، نباید انتظار سرنوشت دیگری به جز این را می‌داشت. همچنین «مرد ماه جوزا» در حالی به ایده‌ی خلاقانه‌اش می‌نازد که رایان جانسون در سال 2012 با «لوپر» (Looper) که خط داستانی به مراتب پیچیده‌تری در مقایسه با «مرد ماه جوزا» داشته، نه‌تنها غایت فیلم‌های «آدمکش بازنشسته‌ای در برخورد با نسخه‌ی جوان‌تر خودش» را ساخته است، بلکه آن را با فقط 40 میلیون دلار ساخته بود. بیشتر سروصدای رسانه‌ای پیرامون این فیلم به تصمیم انگ لی برای فیلم‌برداری آن با نرخ 120 فریم در ثانیه خلاصه شده بود (اکثر فیلم‌ها با نرخ 24 فریم بر ثانیه ضبط می‌شوند). «مرد ماه جوزا» در حالی به نرخ فریم 120‌تایی‌اش می‌نازید که فقط 14 سینما در آمریکای شمالی قادر به نمایش دادن این فرمت هستند. اگرچه حدود هزار و 400 سینما، نرخ فریم بالاتر از معمول این فیلم را ارائه می‌کنند، اما اکثر سینماروها باید از بین نرخ 60 فریم بر ثانیه و نسخه‌ی مرسوم 24 فریم بر ثانیه یکی را انتخاب کنند. این مسئله احتمالا به ضرر فیلم تمام شده است. چون یا مردم علاقه‌ای به دیدن فیلمی که حس و ظاهر غیرمعمولی نسبت به همیشه دارد نشان نداده‌اند یا سالن سینمایی که فیلم را با رزولوشن و نرخ فریم مورد نظر کارگردان نمایش می‌دهد در اطراف خانه‌شان وجود نداشته است و تصمیم گرفته‌اند خانه بمانند. بالاخره وقتی تمام حرف‌های پیرامون «قدم‌زدن» (The Walk) به اهمیت دیدن آن در سینماهای آیمکس خلاصه شده بود و وقتی تماشاگران نمی‌توانند در نزدیکی‌شان سینمای آیمکس پیدا کنند، از دیدن فیلم صرف‌نظر می‌کنند. همچنین اگرچه «مرد ماه جوزا» به خاطر نسخه‌ی سه‌بعدی‌اش مورد تحسین قرار گرفته است، اما واقعیت این است که مخاطبان گیشه‌ی خانگی چند سالی است که دیگر برای نسخه‌ی سه‌بعدی فیلم‌ها هیجان‌زده نیستند. حتی در تابستان 2011 شاهد فیلم‌هایی مثل «ماشین‌ها 2» بودیم که نسخه‌ی دوبعدی را به نسخه‌ی سه‌بعدی ترجیح می‌دادند. «مرد ماه جوزا» با 138 میلیون دلار بودجه ساخته شده است که اگرچه بین پارامونت (35 درصد)، اسکای‌دنس (35 درصد)، علی‌بابا (5 درصد) و فوسان (25 درصد) تقسیم شده است، اما نتیجه‌ی فعلی‌اش حتی با وجود عملکرد بهترش در کشورهای خارجی (59 میلیون دلار فروش جهانی تا این لحظه) نیز خوب نیست. البته که «مرد ماه جوزا» که از هفته‌ی بعد در چین روی پرده می‌رود، هدف اصلی‌اش جذب مشتریان غیرآمریکایی بوده است؛ بالاخره سه سال پیش «پیاده‌روی طولانی بین دو نیمه‌ی بیلی لین»، 30 میلیون دلار در بازار چین فروخت، اما منهای یک سری استثناها، فیلم‌های هالیوودی برای تبدیل شدن به موفقیت‌های جهانی تمام‌عیار نمی‌توانند به‌تنهایی روی بازارهای خارجی حساب باز کنند و باید درآمد خوبی را در آمریکای شمالی هم تجربه کنند.

یکی دیگر از چیزهایی که می‌تواند دلیل موفقیت این انیمیشن را توضیح بدهد، سری «هتل ترانسلوانیا» است. چیزی که باید درباره‌ی سه‌گانه‌ی «هتل ترانسلوانیا»، محصول سونی بدانیم این است که این مجموعه در زمینه‌ی دوامِ بهتر هر قسمت نسبت به قسمتِ قبلی، در نوع خودش منحصربه‌فرد است. قسمت اول «هتل ترانسلوانیا» در سال 2012، 148 میلیون دلار از 42 میلیون دلار افتتاحیه فروخت، «هتل ترانسلوانیا 2» در سال 2015، 169 میلیون دلار از 48 میلیون دلار افتتاحیه کسب کرد و «هتل ترانسلوانیا 3: تعطیلات تابستان» (که به‌جای سپتامبر در ماه ژوئیه اکران شد) هم در سال 2018، به 167 میلیون دلار از 44 میلیون دلار افتتاحیه دست پیدا کرد. و از آنجایی که «هتل ترانسلوانیا 4» قرار است در کریسمس 2020 اکران شود، انتظار می‌رود که این ترند ادامه پیدا کند. مهم‌ترین دلیل موفقیت این سه‌گانه کانسپت داستانی‌اش است: یک عمارت هتل‌گونه پُر از هیولاها و اشباح و موجودات ترسناک اما خنده‌دار، کانسپت داستانی به‌شدت کودک‌پسندانه‌ای است. حالا  «خانواده آدامز» هم که به خانواده‌‌ی بزرگی با قابلیت‌های ماوراطبیعه می‌پردازد، موفق شده روی همان چیزی دست بگذارد که «هتل ترانسلوانیا» را به سه‌گانه‌ی پُرطرفداری تبدیل کرد. خلاصه اینکه افتتاحیه‌ی انیمیشن «خانواده آدامز» بدون احتساب نرخ تورم بهتر از افتتاحیه‌ی 24 میلیون دلاری فیلم «خانواده آدامز» (51 میلیون دلار به نرخ امروز) در سال 1991 است. همچنین این فیلم بلیت‌های بیشتری در مقایسه با «ارزش‌های خانواده آدامز» (14 میلیون در سال 1993 / 30 میلیون به نرخ امروز) در سال 1993 فروخته است. اگر این انیمیشن عملکردی شبیه به «هتل ترانسیلوانیا» یا «مورمور» (Goosebumps) داشته باشد (80 میلیون دلار از 23 میلیون دلار افتتاحیه)، فروش نهایی 105 میلیون دلاری‌اش در خانه پیش‌بینی می‌شود. حتی این انیمیشن با دوامی نزدیک به «مورمور 2» (46/7 میلیون دلار از 14/8 میلیون دلار افتتاحیه)، به 96 میلیون دلار درآمد نهایی دست خواهد یافت. «خانواده آدامز» سومین‌بار در طول پنج هفته‌ی گذشته است که یک استودیوی کوچک، بهترین افتتاحیه‌ی تاریخ شخصی خودش را با افتتاحیه‌ای بالای 30 میلیون دلار ثبت می‌کند. «کلاهبرداران» با 30 میلیون دلار افتتاحیه، به بزرگ‌ترین افتتاحیه تاریخ استودیوی اس‌تی‌ایکس تبدیل شد و یک هفته بعد فیلم سینمایی «دان‌تاون ابی» با 31 و نیم میلیون دلار، بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی استودیوی فوکس فیچرز را ثبت کرد و می‌رود تا با عبور از «کوهستان بروکبک» (83 میلیون دلار)، به پُرفروش‌ترین فیلم این استودیو هم تبدیل شود.

فیلم Joker

اما در زمینه‌ی فیلم‌های قدیمی جدول، از «جوکر» (Joker) برایتان بگویم که با کسب رقم عالی 55 میلیون دلار در دومین آخرهفته‌ی اکرانش، صدر جدول را برای دومین هفته در تصاحب خودش نگه داشت. این رقم به‌معنی فقط 43 درصد افت فروش نسبت به افتتاحیه‌ی 96/2 میلیون دلاری این فیلم است که مجموع درآمد 10 روزه‌اش را به 192 میلیون و 729 هزار دلار می‌رساند. این فیلم تا چند روز آینده «آن: فصل دوم» (207 میلیون دلار) را پشت سر خواهد گذاشت تا به پُرفروش‌ترین فیلم برادران وارنر در سال 2019 و پُرفروش‌ترین فیلم آن‌ها از زمان «آکوآمن» (334 میلیون دلار) تبدیل شود. درآمد آخرهفته‌ی دوم «جوکر»، آن را پشت سر «آن» (60 میلیون دلار بعد از 123 میلیون دلار افتتاحیه) و «تک‌تیرانداز آمریکایی» (64 میلیون دلار از 89 میلیون دلار افتتاحیه)، در جایگاه سوم بهترین درآمد غیرافتتاحیه‌‌ای فیلم‌های بزرگسالانه قرار می‌دهد. همچنین افت فروش 43 درصدی «جوکر»، یکی از بهترین دوام‌ها در بین فیلم‌های کامیک‌بوکی/ابرقهرمانی است؛ افت فروش آخرهفته‌ی دوم «جوکر»، کمتر از «واندر وومن» (منفی 43/3 از 103 و نیم میلیون افتتاحیه) و «بلک پنتر» (منفی 44 از 202 میلیون افتتاحیه) است. افت فروش «جوکر» اما در بین تمام فیلم‌های اخیر کامیک‌بوکی فقط بزرگ‌تر از «مرد عنکبوتی» (منفی 37 از 114 میلیون افتتاحیه در سال 2002)، «بلید» (منفی 36 از 17 میلیون افتتاحیه در سال 1998)، «ماسک» (منفی 34 از 23 میلیون افتتاحیه در سال 1994)، «بتمن» (منفی 29 از 43 میلیون افتتاحیه در سال 1989)، «آکوآمن» (منفی 28 از 72 میلیون افتتاحیه)، «رابین هود: شاهزاده دزدان» (منفی 28 از 25 میلیون افتتاحیه در سال 1991)، «لاک‌پشت‌های نینجا» (منفی 26 از 25 میلیون افتتاحیه در سال 1991) و «سوپرمن 2» (منفی 23 از 14 میلیون افتتاحیه در سال 1981) است. همچنین درآمد افتتاحیه و آخرهفته‌ی دوم «جوکر»، آن را پشت‌سر افتتاحیه‌های «آن» (123 میلیون دلار)، «آن: فصل دوم» (91 میلیون دلار)، «ونوم» (80 میلیون دلار) و «جاذبه» (56 میلیون دلار) در جایگاه چهارم بهترین درآمدهای ماه سپتامبر و اکتبرِ تاریخ قرار می‌دهد. تا همین سال گذشته، بزرگ‌ترین افتتاحیه‌های ماه اکتبر «جاذبه» (56 میلیون دلار) و «مریخی» (54 میلیون دلار) بودند. افت فروش آخرهفته‌ی دوم «جوکر» تفاوت چندانی با افت 32 درصدی «مریخی» و افت 33 درصدی «ستاره‌ای متولد می‌شود» که در همین چارچوب زمانی اکران شدند ندارد. این نشان می‌دهد «جوکر» فعلا عملکردی شبیه به «ونوم» (یک فیلم کامیک‌بوکی جریان اصلی)، «ستاره‌ای متولد می‌شود» (یک رویداد سینمایی برای بزرگسالان) و «هالووین 2018» (یک فیلم ترسناک بزرگسالانه) داشته است. یا به عبارت بهتر، این فیلم بهترین‌ ویژگی‌ها، نقاط قوت و مزیت‌های سه فیلم تجاری کاملا متفاوت را درون یک فیلم واحد مخلوط کرده است و در نتیجه به گزینه‌ی ایده‌آلی برای مخاطبان هر سه نوع فیلم تبدیل شده است. 

اول از همه، «جوکر» به فیلمِ کامیک‌بوکی بزرگِ فصل تبدیل شده است. وقتی سونی تصمیم گرفت تا «ونوم» را با درجه‌بندی سنی کودک‌پسندانه منتشر کند، در حالی این تصمیم از لحاظ هنری به فیلم آسیب می‌زد که از لحاظ تجاری، تصمیمِ هوشمندانه‌ای بود. از آنجایی که اکثرِ رقبای «ونوم» از جمله «ستاره‌ای متولد می‌شود»، «هالووین» و «بوهمین رپسدی»، بزرگسالانه بودند، یکی از دلایلی که باعث شد این فیلم بعد از افتتاحیه‌ی 80 میلیون دلاری‌اش سقوط نکند و به فیلمِ با دوام‌تری در مقایسه با «لوگان» (229 میلیون از 88 میلیون افتتاحیه)، «آن» (327 میلیون از 123 میلیون افتتاحیه) و «ددپول 2» (318 میلیون از 125 و نیم میلیون افتتاحیه) تبدیل شود، درجه‌بندی سنی کودک‌پسندانه‌اش بود. اگر آن فیلم که با نقدهای بسیار ضعیف اما استقبالِ گسترده‌ی عموم مردم مواجه شده بود، با درجه‌بندی سنی بزرگسالانه عرضه می‌شد، به یکی دیگر از فیلم‌های بزرگسالانه‌ی فصلِ پیش از کریسمس تبدیل می‌شود، اما درجه‌بندی سنی کودک‌پسندانه‌اش باعث شد تا «ونوم» در دو ماه اولِ پاییز در جایگاه منحصربه‌فردی در مقایسه با بزرگ‌ترین فیلم‌های اطرافش قرار بگیرد. از آنجایی که تاریخ اکرانِ «دارک فینیکس» به ژوئنِ 2019 عقب افتاده بود و از آنجایی که «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد» به فیلمی برای طرفدارانِ هاردکورِ «هری پاتر» تبدیل شده بود، «ونوم» تا زمانِ اکران «آکوآمن» در اواخر دسامبر به تنها گزینه‌ی مردم در زمینه‌ی بلاک‌باسترهای مرسوم تبدیل شده بود. نتیجه‌اش کسب 213 میلیون دلار فروشِ خانگی و 854 میلیون دلار فروشِ جهانی از 90 میلیون دلار بودجه بود. اما همزمان «جوکر» به شکلی که یادآورِ «ستاره‌ای متولد می‌شود» است نیز حکمِ فیلم بزرگسالانه‌ی برترِ فصل را هم دارد. برادران وارنر تصمیم گرفت تا «ستاره‌ای متولد می‌شود» را همزمان با «ونوم» اکران کند؛ چون آن‌ها می‌دانستند اگرچه «ستاره‌ای» می‌تواند افتتاحیه‌ی کمتری در مقایسه با «ونوم» داشته باشد، اما می‌تواند در طولانی‌مدت جبران کند. فیلمِ بردلی کوپر و لیدی گاگا با نقدهای قوی، ایجاد سروصدا در فصلِ جوایز و جایگاهش به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مدعیانِ اسکار، کارش را با 44 میلیون دلار افتتاحیه شروع کرد و رفت تا به 215 میلیون دلار فروشِ خانگی و 424 میلیون دلار فروشِ جهانی از 40 میلیون دلار بودجه دست پیدا کند. «ستاره‌ای» به مدتِ یک ماه جایگاهش به‌عنوانِ گزینه‌ی اولِ سینماروهای بزرگسال را حفظ کرد، تا اینکه «بوهمین رپسدی» از راه رسید و بعد از افتتاحیه‌ی 51 میلیونی‌اش، 216 میلیون دلار در خانه و 905 میلیون دلار در دنیا فروخت. این روزها دوام آوردن برای فیلم‌های بزرگسالانه در دنیای وحشی بیرون خیلی سخت است؛ مخصوصا در دورانی که عموم مردم فقط ماهی یک بار سینما می‌روند.

فیلم Joker

بنابراین فیلم‌های بزرگسالانه فقط در صورتی می‌توانند بلافاصله نادیده گرفته نشوند که خودشان را به‌عنوانِ چنان رویدادهای سینمایی بزرگی معرفی کنند که مردم بدانند که دیدنشان، ارزشِ استخدام پرستار بچه را دارد. آن وقت است که آن‌ها می‌توانند رقبایش را در هم بشکنند؛ فیلم‌هایی که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به «دختر گم‌شده» (366 میلیون دلار)، «جاذبه» (724 میلیون دلار) یا «مریخی» (628 میلیون دلار) اشاره کرد. همین که تعدادِ سینماروهای بزرگسال کاهش پیدا می‌کند، همزمان دو فیلم نمی‌توانند درکنار هم شکوفا شوند. یک زمانی بود که «کاپیتان فیلیپس» می‌توانست درکنار «جاذبه» موفق شود. اما سال گذشته، «ستاره‌ای متولد می‌شود» و «بوهمین رپسدی» چنان دیکتاتوری تمام‌عیاری در فصلِ اسکار به راه انداختند که به هیچ فیلمِ بزرگسالانه‌ی دیگری از جمله «نخستین انسان» و «بیوه‌ها» فرصتی برای نفس کشیدن ندادند. اما «جوکر» علاوه‌بر «ونوم» و «ستاره‌ای»، حکمِ «هالووین» امسال را هم دارد. دو هفته بعد از اینکه «ونوم» و «ستاره‌ای»، موتورِ ماه اکتبر را با سروصدا روشن کردند و یک هفته بعد از اینکه «نخستین انسان» به محض اکران با کله سقوط کرد، «هالووین» اکرانش را با 77 میلیون دلار افتتاحیه آغاز کرد و رفت تا به 159 میلیون دلار فروشِ خانگی و 256 میلیون دلار فروشِ جهانی برسد. تا اینجا هیچ اتفاقِ غافلگیرکننده‌ای نیافتاد، اما فیلمِ اسلشرِ بزرگسالانه‌ی 10 میلیون دلاری یونیورسال به‌گونه‌ای بر فصلِ هالووین فرمانروایی کرد که وحشتِ «هالووین می‌کُشد» باعث شد تا لاینزگیت زمانِ اکرانِ دنباله‌ی «اره» را به تابستان منتقل کند. به مدتِ 9 سال سینماروها می‌توانستند روی دیدن فیلم «اره» یا قسمتِ جدید «فعالیت فراطبیعی» در فصل هالووین حساب باز کنند. اما «هالووین» این معادله را به هم ریخت. همچنین شاید استودیوها نگرانِ حضورِ «آن: فصل دوم» بودند که فیلم ترسناکِ بزرگی در فصلِ هالووین امسال عرضه نکردند. ولی نکته این است که در فصلی که از کمبودِ یک فیلمِ ترسناکِ مرسوم رنج می‌برد، چیز دیگری می‌تواند جای آن را بگیرد. اتفاقی که نمونه‌اش را در سال 2013 با «جاذبه» دیدیم؛ اگرچه فیلمِ آلفونسو کوآرون از لحاظ فنی در ژانرِ وحشت جای نمی‌گیرد، اما این فیلم که به تلاشِ دلهره‌آورِ فضانوردی برای دوام آوردن در فضای خالی خارج از زمین می‌پرداخت آن‌قدر ترسناک بود که بتواند جای خالی یک فیلم ترسناکِ مرسوم را پُر کند. نتیجه آخرین بلاک‌باسترِ لایو اکشنِ اورجینالِ بزرگ سینما بود که به 274 میلیون دلار فروشِ خانگی و 723 میلیون دلار فروشِ جهانی از 100 میلیون دلار بودجه دست یافت. حالا «جوکر» به حلولِ دوباره‌ی «جاذبه» تبدیل شده است. اکتبر سال گذشته به‌طرز غیرمعمولی ماه پُرباری بود. یک بلاک‌باستر مرسوم در قالب «ونوم»، یک رویداد سینمایی برای بزرگسالان در قالب «ستاره‌ای متولد می‌شود» و یک فیلم ترسناک پُرسروصدا در قالب «هالووین». این سه فیلم که در مجموع با 140 میلیون دلار بودجه تهیه شده بودند، در مجموع به یک میلیارد و 534 میلیون دلار فروش دست یافتند. چیزی که «جوکر» را به فیلمِ جالبی تبدیل کرده این است که تبدیل به گزینه‌ی اولِ سینماروها در هر سه دسته تبدیل شده است. «جوکر» یک فیلم بزرگسالانه‌ی نسبتا ترسناک است که مورد توجه‌ی عمومِ طرفدارانِ فیلم‌های کامیک‌بوکی قرار گرفته است. «جوکر» در حالی حکم «ستاره‌ای متولد می‌شود» و «دختر گم‌شده» را دارد که همزمان در جایگاهِ «هالووین» و «آنابل» هم جای می‌گیرد. «جوکر» یک فیلم کامیک‌بوکی برای کسانی که فیلم‌های کامیک‌بوکی دوست ندارند، یک درام بزرگسالانه برای مخاطبانی که در حالت عادی به تماشای درام‌های بزرگسالانه نمی‌روند و یک فیلم ترسناک برای کسانی که به‌دنبالِ فیلم ترسناک در فصلِ هالووین می‌گردند است.

 

thank you for your service

ساخته‌ی تاد فیلیپس اما عملکرد دیوانه‌واری هم در کشورهای خارجی داشته است؛ این فیلم با 351 میلیون و 200 هزار دلاری که در گیشه‌ی خارجی فروخته، به مجموع جهانی 543 میلیون و 900 هزار دلار دست یافته است. پس بله، این فیلم رسما «آن: فصل دوم» (460 میلیون جهانی) را پشت سر گذاشته تا به پُرفروش‌ترین فیلم برادران وارنر در گیشه‌ی جهانی در سال 2019 تبدیل شود. اگر «جوکر» با همین فرمان ادامه بدهد، می‌تواند با عبور از «هابز و شاو» (760 میلیون دلار)، به پُرفروش‌ترین فیلم غیردیزنی/غیرمارولی سال 2019 هم تبدیل شود. اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای نیافتد، تنها فیلمی که برای تهدید کردن رکورد «جوکر» باقی مانده «جومانجی: مرحله‌ی بعد» خواهد بود. اگر «جوکر» با سقوط غافلگیرکننده‌ای مواجه نشود، پیش‌بینی می‌شود که این فیلم به درآمدی بین «مرد پولادین» (291 میلیون دلار) و «آکوآمن» (334 میلیون دلار) در گیشه‌ی خانگی دست پیدا کند. «جوکر» در حالی هم‌اکنون در زمینه‌ی دوام آخرهفته با «تک‌تیرانداز آمریکایی» و «مصائب مسیح» برابری می‌کند که «زامبی‌لند: دابل تپ» و «ترمیناتور: سرنوشت تاریک» به‌عنوان فیلم‌های بزرگسالانه، به رقبایش تبدیل خواهند شد. «جوکر» اما حتی پتانسیل عبور از «ددپول» (783 میلیون دلار) را هم دارد و منهای فیلم چینی «جنگجوی گرگ 2» (854 میلیون دلار)، می‌تواند به اولین فیلم بزرگسالانه‌ی 800 میلیون دلاری تاریخ هم تبدیل شود. اما اگر برایتان سؤال است که «جوکر» با 192 میلیون و 700 هزار دلاری که بعد از دو هفته در آمریکای شمالی فروخته در چه جایگاهی در مقایسه با پُرفروش‌ترین فیلم‌های دی‌سی قرار دارد باید بگویم که 10 فیلم برتر دی‌سی در گیشه‌ی خانگی عبارت‌اند از: «شوالیه‌ی تاریکی» (533/3 میلیون دلار)، «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» (448/1 میلیون دلار)، «واندر وومن» (412/6 میلیون دلار)، «آکوآمن» (335/1 میلیون دلار)، «بتمن علیه سوپرمن» (330/4 میلیون دلار)، «جوخه‌ی انتحار» (325/1 میلیون دلار)، «مرد پولادین» (291 میلیون دلار)، «بتمن» (251/2 میلیون دلار)، «جاستیس لیگ» (229 میلیون دلار) و «بتمن آغاز می‌کند» (205/3 میلیون دلار). این رده‌بندی با احتساب نرخ تورم به این شکل تغییر می‌کند: «شوالیه‌ی تاریکی» (669/2 میلیون دلار به نرخ امروز)، «بتمن» (567/2 میلیون)، «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» (518/8 میلیون)، «سوپرمن» (516/8 میلیون)، «واندر وومن» (415 و نیم میلیون)، «بتمن برای همیشه» (381/2 میلیون)، «بتمن بازمی‌گردد» (353 و نیم میلیون)، «سوپرمن 2» (350/6 میلیون)، «بتمن علیه سوپرمن» (344/7 میلیون) و «جوخه‌ی انتحار» (344 میلیون). «جوکر» همچنین با 543 میلیون دلاری که در دنیا فروخته موفق شده تا به جمع 10 فیلم برتر دی‌سی در گیشه‌ی جهانی اضافه شود: «آکوآمن» (یک میلیارد و 148 میلیون دلار)، «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» (یک میلیارد و 85 میلیون دلار)، «شوالیه‌ی تاریکی» (یک میلیارد و 5 میلیون دلار)، «بتمن علیه سوپرمن» (873/6 میلیون دلار)، «واندر وومن» (821/8 میلیون دلار)، «جوخه‌ی انتحار» (746/8 میلیون دلار)، «مرد پولادین» (668 میلیون دلار)، «جاستیس لیگ» (657/9 میلیون دلار)، «جوکر» (543 میلیون دلار)، «بتمن» (411 و نیم میلیون دلار) و «سوپرمن: بازمی‌گردد» (391/1 میلیون دلار).

«جوکر» بهترین‌ ویژگی‌ها، نقاط قوت و مزیت‌های سه فیلم تجاری کاملا متفاوت را درون یک فیلم واحد مخلوط کرده است

 

 

در جایگاه چهارم جدول اما «نفرت‌انگیز» (Abominable) قرار دارد که پس از آسیب دیدن از آغاز اکران «خانواده آدامز»، 6 میلیون و 100 هزار دلار دیگر در سومین آخرهفته‌اش فروخت. جدیدترین محصول دریم‌ورکس که با 75 میلیون دلار بودجه تهیه شده، بعد از 17 روزی که از نمایشش می‌گذرد، 47 میلیون و 900 هزار دلار فروخته است. اگرچه دوام فیلم بد نیست، اما درآمدش چندان برای یک فیلم 75 میلیون دلاری خوب نیست. با این وضعیت، این فیلم برای عبور از مرز 70 میلیون دلار فروش خانگی باید شانس بیاورد. همچنین این فیلم با 13 میلیون و 700 هزار دلاری که در چین فروخته، با استقبال گسترده‌ای در این کشور هم روبه‌رو نشده تا فعلا به 108 میلیون دلار درآمد جهانی رضایت بدهد. رده‌ی پنجم جدول متعلق به «دان‌تان ابی» (Downton Abbey)، محصول فوکس فیچرز است که 4 میلیون و 900 هزار دلار دیگر در چهارمین آخرهفته‌اش به دست آورد و به مجموع 24 روزه‌ی 82 میلیون و 680 هزار دلار رسید. این فیلم به‌زودی از مجموع درآمد 83 میلیون و 900 هزار دلاری فیلم سینمایی سریال «پرونده‌های ایکس: با آینده مبارزه کن» عبور خواهد کرد. «دان‌تان ابی» که با 13 میلیون دلار بودجه تهیه شده، تاکنون 152 میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است. در جایگاه ششم «کلاهبرداران» (Hustlers) را داریم که 3 میلیون و 920 هزار دلار در پنجمین آخرهفته‌اش فروخت و به مجموع 89 میلیون دلار رسید و می‌رود تا به زور و زحمت خودش را از مرز 100 میلیون دلار عبور بدهد. این فیلم تاکنون 121 میلیون و 610 هزار دلار در دنیا فروخته است. «آن: فصل دوم» (It: Chapter Two) با کسب 3 میلیون و 300 هزار دلار دیگر به مجموع خانگی 207 میلیون و 220 هزار دلار و مجموع جهانی 446 میلیون دلار رسید. «فصل دوم» فقط چند روز دیگر می‌تواند از جایگاهش به‌عنوان پُرفروش‌ترین فیلم غیردیزنی/غیرمارولی امسال در گیشه‌ی آمریکای شمالی لذت ببرد. جایگاه هفتم جدول در اختیار «جودی» (Judy) است که 3 میلیون و 240 هزار دلار کسب کرد. این فیلم زندگینامه‌ای که به زندگی جودی گارلند می‌پردازد، به یک فیلم موفق بی‌سروصدا و منهای «جوکر»، به اولین مدعی اسکار امسال تبدیل شده است که تاکنون 14 میلیون و 900 هزار دلار فروخته است.

Terminator: Dark Fate

اما در حالی فقط هفته‌های انگشت‌شماری به آغاز اکران «ترمیناتور: سرنوشت تاریک» (Terminator: Dark Fate) باقی مانده است که با انتشار اولین پیش‌بینی‌های کارشناسان درباره‌ی افتتاحیه‌ی این فیلم، دوباره بحث‌های پیرامون موقعیت عجیب و متزلزل این فیلم داغ شده است. مسئله این است که باتوجه‌به اینکه قسمت اول «ترمیناتور» هیچ‌وقت قرار بود به آغازگر یک مجموعه تبدیل شود و باتوجه‌به اینکه «ترمیناتور 2: روز داوری» قراربود  به سرانجام این مجموعه تبدیل شود، تلاش‌های متوالی استودیو برای احیا و ریبوت «ترمیناتور»، این مجموعه را به استعاره‌ی فوق‌العاده‌ای برای توصیف تاریخ خودش تبدیل کرده است. همان‌طور که همیشه ترمیناتور یا جان کانری برای نجات دادن آینده‌ی بشریت یا جلوگیری از وقوع آخرالزمان فرستاده می‌شوند، صاحبان «ترمیناتور» هم مدام برای عقب انداختن قیامت این مجموعه، فیلم‌های جدیدی را عرضه می‌کنند و آن‌ها هم مدام در ماموریتشان برای محافظت از جان کارنر شکست می‌خورند. حالا این مأموریت به «سرنوشت تاریک» سپرده شده است تا شاید بتواند آینده‌ی خوش‌بینانه‌تری برای این مجموعه رقم بزند. اکران «سرنوشت تاریک» در حالی از بیست و سوم اکتبر در کشورهای خارجی شروع می‌شود که از اول نوامبر در آمریکای شمالی روی پرده خواهد رفت. طبق جدیدترین پیش‌بینی‌ها، کارشناسان اعتقاد دارند که محصول گران‌قیمت پارامونت و سومین تلاش آن‌ها برای ساخت «ترمیناتور 3»، اکرانش را با کسب 45 میلیون دلار افتتاحیه در آمریکای شمالی آغاز خواهد کرد. این عدد ممکن است در سه هفته‌ی آینده باتوجه‌به نقدها، استقبال کشورهای خارجی و مقدار پوششی که در مطبوعات و رسانه‌ها دریافت می‌کند بالا و پایین برود، اما اگر تصور کنیم که این 45 میلیون دلار نشان‌دهنده‌ی افتتاحیه‌ی «حدودی» این فیلم است، پس با افتتاحیه‌ای طرفیم که نه آن‌قدر بزرگ است که بتواند موفقیت کلی این فیلم را از همین حالا تضمین کند و نه آن‌قدر نسبت به افتتاحیه‌ی فیلم‌های قبلی مجموعه متفاوت است که شگفت‌زده‌مان کند. اولین چیزی که باید بدانیم این است که ساخته‌ی تیم میلر اولین فیلم «ترمیناتور» از زمان قسمت اول در اکتبر 1984 است که در یک آخرهفته‌ی سه‌روزه‌ی جمعه تا یکشنبه‌ی مرسوم اکران می‌شود. «روز داوری»، «قیام ماشین‌ها» و «جنسیس» در حالی همه در آخرهفته‌ی تعطیل چهارم ژوئیه در سال‌های 1991، 2003 و 2015 اکران شدند که «ترمیناتور: رستگاری» هم در آخرهفته‌ی تعطیل روز یادبود در سال 2009 روی پرده‌ی سینماها رفت. «ترمیناتور 2» به افتتاحیه‌ی چهارشنبه تا یکشنبه‌ی 52 و نیم میلیون دلار و افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌ی 31 میلیون و 700 هزار دلار دست یافت که در آن زمان پشت‌سر «بتمن» (43 میلیون دلار)، بهترین افتتاحیه‌ی سینما حساب می‌شد؛ «روز داوری» درنهایت رفت تا به 204 میلیون دلار فروش خانگی و 519 میلیون دلار درآمد جهانی دست پیدا کند. رقمی که «روز داوری» را در آن زمان، پشت‌‌سر «جنگ ستارگان» و «ای‌.تی»، به سومین فیلم پُرفروش تاریخ گیشه‌ی جهانی تبدیل کرد.

اگر سنگ از آسمان هم ببارد، فیلم‌های «ترمیناتور» از نظر فروش‌ افتتاحیه در یک نقطه‌ی تقریبا یکسان گیر کرده‌اند

 

 

«ترمیناتور: قیام ماشین‌ها» با کسب 44 میلیون دلار در چارچوب افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌اش و 73 میلیون دلار به‌عنوان افتتاحیه‌ی چهارشنبه تا یکشنبه‌اش، درنهایت به 150 میلیون دلار فروش خانگی و 433 میلیون دلار فروش جهانی از 170 میلیون دلار بودجه دست یافت. «قیام ماشین‌ها» تا ژانویه‌ی 2015، در جایگاه پانزدهم پرفروش‌ترین فیلم بزرگسالانه‌ی گیشه‌ی جهانی قرار داشت. با این وجود، دو فیلم بعدی مجموعه با درجه‌‌بندی سنی کودک‌پسندانه‌ای ساخته شدند. «رستگاری» که با 200 میلیون دلار بودجه تهیه شد و به جنگ آینده‌ی دنیای ترمیناتور می‌پرداخت، با کسب فقط 42 میلیون دلار افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌ و 65 میلیون دلار افتتاحیه‌ی پنج‌شنبه تا دوشنبه، به 125 میلیون دلار در خانه و 371 میلیون دلار در دنیا دست یافت. «ترمیناتور: جنسیس»، ساخته‌ی آلن تیلور هم کارش را با کسب 29 میلیون دلار افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه و 42/4 میلیون دلار افتتاحیه‌ی چهارشنبه تا یکشنبه آغاز کرد و رفت تا به 89 میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا کند که به عبارتی به‌معنی فروختن بلیت‌های کمتر نسبت به قسمت اول «ترمیناتور» (38/3 میلیون دلار در سال 1984 / 102 میلیون دلار به نرخ امروز) بود؛ «جنسیس» درنهایت بدون بازار چین، 328 میلیون دلار در دنیا فروخت. اما با 113 میلیون دلاری که از بازار چین به دست آورد، مجموع جهانی‌اش را به 441 میلیون دلار از 155 میلیون دلار بودجه رساند. احتمالا این عملکرد «جنسیس» در بازار چین بود که باعث شد پارامونت و اسکای‌دنس به این نتیجه برسند که این مجموعه هنوز می‌تواند در شرایطی بهتر ادامه پیدا کند. «شرایط بهتر» یعنی فیلمی به تهیه‌کنندگی جیمز کامرون که دنباله‌ی مستقیم «روز داوری» است و از لیندا همیلتون به‌عنوان سارا کانر بهره می‌برد؛ «شرایط بهتر» یعنی حضور آرنولد شوراتزنگر در نقش مکمل و حضور مکنزی دیویس، گابریل لونا و ناتالی ری‌یز در نقش ترمیناتور خوب و ترمیناتور شرور و هدف جدید ترمیناتور شرور که یادآور فرمول موفق «روز داوری» است. آیا این حرکت جواب خواهد داد؟ همان‌طور که قبلا هم توضیح دادیم، اینکه بازار چین از «جنسیس» استقبال کرد به این معنی نیست که برای دیدن «ترمیناتور: سرنوشت تاریک» هم سر و دست خواهد شکست. اگرچه «افراد ایکس: آپوکالیپس» 121 میلیون دلار در چین فروخت، اما «دارک فینیکس» فقط 59 میلیون دلار از چین به دست آورد. ولی اگر فقط روی گیشه‌ی خانگی تمرکز کنیم، نکته‌ی کنایه‌آمیز ماجرا این است که گرچه سروصدای زیادی سر «سرنوشت تاریک» به خاطر «شرایط بهتر»‌اش راه افتاده است، اما ظاهرا قرار است افتتاحیه‌ای در حد و اندازه‌ی چند فیلم قبلی مجموعه داشته باشد. «قیام ماشین‌ها» 44 میلیون دلار در جریان افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌اش کسب کرد، «رستگاری» 42 و نیم میلیون دلار در جریان افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌اش کسب کرد و «جنسیس» هم 44 میلیون دلار در جریان افتتاحیه‌ی چهارشنبه تا یکشنبه‌اش کسب کرد.

حتی اگر «سرنوشت تاریک» عملکرد خوش‌بینانه‌ای داشته باشد و به 50 میلیون دلار افتتاحیه‌ دست پیدا کند، کماکان عملکردی در حد افتتاحیه‌ی 52 و نیم میلیون دلاری «روز داوری» در سال 1991 خواهد داشت. البته که تورم و الگوهای اکران و فاکتورهای دیگری را باید در مقایسه در نظر گرفت، ولی با این وجود، وقتی به افتتاحیه‌های این مجموعه نگاه می‌کنیم چیزی که می‌بینیم این است که اگر سنگ از آسمان هم ببارد، فیلم‌های «ترمیناتور» از نظر فروش‌ افتتاحیه در یک نقطه‌ی تقریبا یکسان گیر کرده‌اند. «ترمیناتور 2» 52 میلیون دلار در پنج روز فروخت، «ترمیناتور 3» 44 میلیون دلار در سه روز فروخت، «ترمیناتور 4» 42 میلیون دلار در سه روز فروخت و «ترمیناتور 5» هم 44 میلیون دلار در پنج روز فروخت. و هم‌اکنون «ترمیناتور 6» هم در مسیر ثبت افتتاحیه‌ای 44 میلیون دلاری است. فکر کنم همگی قبول داریم که دیوانگی یعنی کار یکسانی را بارها انجام بدهیم و انتظار نتیجه‌ی متفاوتی داشته باشیم. بنابراین «سرنوشت تاریک» در حالی برای احیای این مجموعه قدم‌های واضحی برداشته که به نظر می‌رسد این یکی هم قادر به تغییر قیامت این مجموعه نخواهد بود. قابل‌ذکر است که اگر «سرنوشت تاریک»، فیلم تحسین‌شده و محبوبی از آب در بیاید، افتتاحیه‌ی 45 میلیون دلاری‌اش به‌طور اتوماتیک سند مرگش را امضا نمی‌کند. «سرنوشت تاریک»، اولین ترمیناتوری است که خارج از تابستان و در چارچوب افتتاحیه‌ی جمعه تا یکشنبه‌ی بدون تعطیلی اضافه اکران می‌شود، بنابراین یافتن مقایسه‌های مستقیم برای پیش‌بینی سرنوشتش کمی سخت است. انتظار می‌رود که دوام «سرنوشت تاریک» بیش از «بوهمین رپسدی» (4/2 برابر افتتاحیه‌ی 51 میلیونی‌اش)، «بین‌ستاره‌ای» (3/8 برابر افتتاحیه‌ی 49 میلیونی‌اش) یا «بازی اندر» (2/2 برابر افتتاحیه‌ی 28 میلیونی‌اش)، شبیه به «ثور: رگناروک» (2/56 برابر افتتاحیه‌ی 122 میلیونی‌اش) یا «دکتر استرنج» (2/73 برابر افتتاحیه‌ی 85 میلیونی‌اش) باشد. اگر «سرنوشت تاریک» 2/73 برابر افتتاحیه‌ی 50 میلیون دلاری‌اش بفروشد، به درآمد قابل‌قبول 142 میلیون دلار در خانه دست پیدا می‌کند و اگر عملکرد خوبی در کشورهای خارجی از جمله چین داشته باشد، می‌توانیم بگوییم که جیمز کامرون باز دوباره غیرممکن را ممکن کرده است. اما سناریوی دیگر این است که «سرنوشت تاریک» به سرنوشتی دچار شود که تمام سازندگانش با شگفتی و حسودی به درآمد جهانی 405 میلیون دلاری «آلیتا: فرشته جنگ» (133 میلیون در چین و 85 میلیون در خانه) نگاه کنند؛ «آلیتا: فرشته جنگ» که جای اکران «دارک فینیکس» را در فوریه 2019 گرفت، در حالی با اختلاف بهتر از آخرین فیلم «افراد ایکس» فروخت که «بوهمین رپسدی» با کسب 905 میلیون دلار منهای چندتا از فیلم‌های غیراونجرزی مارول، بهتر از تمام فیلم‌های ابرقهرمانی مارول و فاکس فروخت. آیا «ترمیناتور: سرنوشت تاریک» می‌تواند ثابت کند که چهارمین تلاش پارامونت برای به حقیقت تبدیل کردن «ترمیناتور 3» با قبلی‌ها فرق خواهد کرد؟ یا اینکه این فیلم موفق نخواهد شد جلوی آخرالزمان اجتناب‌ناپذیر مجموعه‌ای را که از ابتدا هم با هدف مجموعه‌سازی ساخته نشده بود بگیرد؟ آیا سرنوشت این فیلم از قبل نوشته شده است یا اینکه می‌تواند سرنوشت خودش را به دست خودش رقم بزند؟

 

جدول 10 فیلم برتر هفته

ردیف نام فیلم درآمد آخرهفته مجموع آمریکای شمالی
1

Joker

55 میلیون دلار 192/7 میلیون دلار
2

The Addams Family

30/2 میلیون دلار 30/2 میلیون دلار
3

Gemini Man

20/5 میلیون دلار 20/5 میلیون دلار
4

Abominable

6/1 میلیون دلار 47/9 میلیون دلار
5 Downton Abbey 4/9 میلیون دلار 82/6 میلیون دلار
6 Hustlers 3/8 میلیون دلار 98 میلیون دلار
7 Judy 3/2 میلیون دلار 14/9 میلیون دلار
8

It: Chapter Two

3/2 میلیون دلار 207/1 میلیون دلار
9

Jexi

3/1 میلیون دلار 3/1 میلیون دلار
10

Ad Astra

1/9 هزار دلار 47 میلیون دلار

 

 

منبع: زومجی

 

 

دیدگاه ها
پاسخ
sara
5 آبان 1398 - 2:33 0
man jokaro khale dosdarmmmm
پاسخ
محمد پارسا
15 آبان 1398 - 8:52 0
عالی
پاسخ
سعاد
17 آبان 1398 - 5:05 0
خیلی عالییییییییییی
پاسخ
مانی
20 آبان 1398 - 0:06 0
یکی از قشنگ ترین فیلم ها است
ارسال دیدگاه