گپ فیلم - آرزوی مشایخی، شکایت محسن امیریوسفی، برافروختگی داروغه زاده

آرزوی مشایخی، شکایت محسن امیریوسفی، برافروختگی داروغه زاده

آرزوی مشایخی، شکایت محسن امیریوسفی، برافروختگی داروغه زاده

نشست معرفی فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با حضور ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره، بهروز شعیبی عضو هیات انتخاب و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این دوره از جشنواره در حالی صبح دیروز در محل موسسه رسانه های تصویری به عنوان محل دبیرخانه جشنواره برگزار شد که جو جلسه متاثر از اعتراضات تند کارگردان فیلم «آشغال هاى دوست داشتنى» بود.
در ابتدای این نشست پوستر جشنواره با طراحی حمیدرضا بیدقی و با حضور جمشید مشایخی رونمایی شد.
مشایخی بعد از رونمایی از پوستر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: «امیدوارم سینمای ایران الگویی برای همه هنرمندان جهان باشد». او افزود: «باعث افتخارم است که به عنوان کوچکترین عضو سینما اجازه حضور در این مراسم را دارم. دست همه تان را می بوسم و اجازه می خواهم که این پوستر را رونمایی کنم». این بازیگر پیشکسوت با ذکر خاطره ای از گذشته گفت: «سال ۱۳۴۲ در فیلم «خشت و آینه» به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم گلستان ۳۰ جلسه تمرین را پشت سر گذاشتیم. در این جلسات فهمیدیم که بازی مقابل دوربین با بازی روی صحنه تئاتر چقدر تفاوت دارد. اما بسیاری از تئاتری ها که از این فضا به سینما آمده اند هنوز این را نمی دانند. او در پایان ابراز امیدواری کرد سینمای ایران الگویی در دنیا برای همه هنرمندان جهان باشد».
پس از این بخش، در حالی که دبیر جشنواره قصد پاسخ به پرسش ها را داشت، محسن امیریوسفی کارگردان «آشغال هاى دوست داشتنى» نسبت به عدم پذیرش فیلم خود اعتراض کرد. او که در ابتدای جلسه از سوی حراست اجازه حضور در میان حضار را نیافت، در ادامه توانست واحد محل برگزاری نشست شود؛ اما اعضای حراست در کنار او جای گرفته بودند. او پس از طرح پرسش خبرنگاری درباره فیلمش با صدای بلند از میان جمع خطاب به داروغه زاده گفت:«صداقت و تعهد شما را نسبت به اکران شدن و دیده شدن این فیلم می‌دانم، اما سوال من از هیات انتخاب این است چرا یک مورد استثنا به نام آشغال های دوست داشتنی درست کردند. در زمان آقای شمقدری برای گرفتن پروانه ساخت این فیلم، تا مرز سکته پیش رفتم. می خواهم بدانم اگر من اگر تا گور بروم این فیلم اکران می شود یا نه؟ شما اینجا نشسته اید و طوری می گویید کرسی های آزاداندیشی باید رواج پیدا کند، اما این کرسی‌ها در سر من و عواملم شکست. آقای داروغه زاده واقعیتها را بگویید. من به شورای امنیت ملی هم رفتم، اما آنجا هم پاسخی نگرفتم، چراکه این موضوع به سینما و جشنواره فجر سال ۹۲ برمی گردد».
او ادامه داد: «من به تک‌تک اشخاصی که در این دوره جشنواره حضور دارند تبریک می‌گویم، ولی امسال تمام کسانی که در جشنواره فیلم دارند مدیون «آشغال‌های دوست داشتنی» و عوامل آن هستند. غیر از کارگردانی و نویسندگی این فیلم که هیچ ادعایی درباره آن ندارم، در مورد تک تک عوامل، بازی ها طراحی، صحنه، گریم و جلوه های ویژه این فیلم ادعا دارم. تمام فیلمسازانی که در جشنواره هستند بدانند مدیون این فیلم هستند. آقای داروغه زاده باید واقعیت را بگویید. آیا فشار از جایی وارد شده است؟ اگر این طور است پس چرا ما با هر جایی صحبت می‌کنیم، می گویند مشکل از ما نیست. بحث شورای امنیت ملی را پیش کشیدند، اما به من گفتند بزنید در دهان کسی که می‌گویند شورای امنیت ملی با این اثر مشکل دارد!».
امیریوسفی با تندی خطاب به دبیر جشنواره افزود: «آقای داروغه زاده! شما وارث این ندانم کاری هستید و باید پاسخگو باشید. من شش سال به دنبال فیلمم هستم، آیا من نمی توانستم فیلمم را به جشنواره های خارجی بدهم؟ در چهلمین سال انقلاب من هنوز حقی در این نظام ندارم که یک نمایش در جشنواره داشته باشد. من نه سیمرغ می‌خواستم نه چیز دیگری. ۱۲ سال تقاضای حضور در جشنواره داشتم و فقط یک سال فیلم «خواب تلخ» در بخش خارج از مسابقه پذیرفته شد. پس نه توقعی دارم و نه ادعایی، اما در مقابل این همه بی احترامی و تحقیر نمی‌دانم چه کار کنم».
سیمون سیمونیان مدیردبیرخانه جشنواره فیلم فجر اخیرا درباره فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» گفته بود بر اساس آیین نامه منتشر شده تاریخ تولید فیلم‌های بخشهای مسابقه سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر نباید قبل از سال ۹۶ باشد و فیلم آشغالهای دوست داشتنی در سال ۱۳۹۱ تولید شده است. فیلم آشغال‌های دوست داشتنی به دلیل مغایرت با آیین نامه امکان نمایش برای هیات انتخاب جشنواره را نداشت
امیریوسفی در ادامه با رد این ادعا توضیح داد: «ما برخی سکانس ها را تازه گرفته ایم، پس فیلم محصول امسال است؛ با کلمات بازی نکنید. چرا آقای سیمونیان را وادار می کنید حرف های نابجا بگوید. صادقانه بگویید امیریوسفی پایت را به جشنواره نگذار. من ۱۲ سال است فیلمی در جشنواره ندارم!».
این رفتار امیریوسفی منجر به عصبانیت و برافروختگی داروغه زاده شد، اما ترجیح داد با وی وارد دیالوگ نشود و به همان توضیحات قبلی اش در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در این باره اکتفا کند.
قبل از آن داروغه زاده درباره به نمایش درنیامدن فیلم «آشغال های دوست داشتنی» برای هیات انتخاب جشنواره چنین پاسخ داد: «فیلم آشغال های دوست داشتنی تا سال ۹۶ پروانه نمایش نداشت و توانست پروانه نمایش بگیرد. همه تلاشمان را می کنیم که این فیلم اکران بگیرید. به نظرم فیلم آشغال های دوست داشتنی فیلم خوبی است. این فیلم درباره گفت و گو و وحدت هست. درباره ایران و توصیه به وحدت ملی است. امیدوارم اختلاف نظرها درباره آن برطرف شود و مثل همه فیلم هایی که مشکل داشتند و سو تفاهماتی ایجاد شد و بعدها برطرف شد، مساله ای ایجاد نشده و مشکل آن حل شود. امیدوارم درباره حوزه فرهنگ که حوزه ای نرم است، انعطاف‌ها بیشتر باشد.امیدوارم این فرصت برای سینما نیز ایجاد شود تا در شرایطی آرام از فضای سینما برای نزدیک شدن دل ها استفاده کنیم و مشکل این فیلم ها نیز برطرف شود».
دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این سوال که آیا این رویه که هیات انتخاب تنها بخشی از بعضی از فیلم ها را دیده اند، عنوان کرد: «این اختیاری است برای فیلمسازی که فیلمش کامل نشده که فیلمش را برای حضور در جشنواره کامل کند و نسخه ای از آن را به جشنواره ارائه دهد. ما می خواستیم این فرصت را از فیلم ها نگیریم. ضمن این که اکثریت فیلم ها نسخه کامل یا نسخه قابل قضاوت داشته اند».
او درباره نحوه داوری فیلم های بخش انیمیشن بیان کرد: «سه فیلم انیمیشن داشتیم که امکان رقابت با فیلم های بخش سودای سیمرغ نداشتند. داوری و نمایش دارند و جایزه ویژه هیات داوران به یکی از فیلم ها تعلق می گیرد».
دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر درباره ارسال یا عدم ارسال فیلم «مصائب شیرین۲» ساخته علیرضا داودنژاد به جشنواره نیز توضیح داد: «نسخه مصائب شیرین تحویل دبیرخانه نشده است».
او درباره حضور فیلم «بنفشه آفریقایی» در جشنواره جهانی فجر و حضور در جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: «با توجه به این که چند سال است بخش بین المللی جشنواره از بخش ملی جدا شده است در آیین نامه قاعده ای مبنی بر منع حضور یک فیلم در جشنواره های بین المللی و حضور دوباره در جشنواره ای داخلی ایجاد نمی کند».
وی درباره حضور فیلم «درخونگاه» در این دوره از جشنواره نیز توضیح داد: «با توجه به این که نسخه تحویلی این فیلم در سال گذشته ناقص بوده هیات انتخاب نتوانستند درباره اش تصمیم بگیرند. مثل اتفاقی که سال قبل برای فیلم «شعله ور» افتاد. بنابراین اجازه داده شد این فیلم امسال توسط هیات انتخاب دیده شود».
او در پاسخ به این که فیلم یلدا آیا فیلم اول کارگردان محسوب می شود یا نه، عنوان کرد: «قاعده جشنواره فیلم فجر برای تمایز بین فیلم اول و دوم جدا از این که نیاز به بازنگری دارد، اما ملاک آن بر پروانه ساخت سینمایی است که از این نظر فیلم اول محسوب می‌شود».
اسامی فیلم های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به قرار زیر است:
انیمیشن ها بر اساس حروف الفبا
«آخرین داستان» اشکان رهگذر
«بنیامین» محسن عنایتی
«شب آفتابی» علی مدنی
فیلم های کوتاه
«اس»(s) حامد اصلانی
«بچه خور» محمد کارت
«تشریح» سیاوش شهابی
«تو هنوز اینجایی» کتایون پرمر و محمد روحبخش
«دریای تلخ» فاطمه احمدی
«رورانس» سوگل رضوانی
«گسل» سهیل امیرشریفی
فیلم های بخش نگاه نو
پالتو شتری/ کارگردان: مهدی علی‌میرزایی/ تهیه‌کننده: مجید شیخ‌انصاری
جان‌دار/ کارگردان: حسین امیری‌دوماری ‌و پدرام پورامیری/ تهیه‌کننده: کامران مجیدی
حمال طلا/ کارگردان: تورج اصلانی/ تهیه‌کننده: منصور سهراب‌پور
دیدن این فیلم جرم است!/ کارگردان: رضا زهتابچیان/ تهیه‌کننده: محمد حمزه‌زاده
روزهای نارنجی/ کارگردان: آرش لاهوتی/ تهیه‌کننده: علیرضا قاسمخان
زهر مار/ کارگردان: سیدجواد رضویان/ تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی
سونامی/ کارگردان: میلاد صدرعاملی/ تهیه‌کننده: علی سرتیپی
مسخره باز/ کارگردان: همایون غنی‌زاده/ تهیه‌کننده: علی مصفا
معکوس/ کارگردان: پولاد کیمیایی
فیلم های مستند
بهارستان خانه ملت به تهیه کنندگی و کارگردانی بابک بهداد
تمام چیزهایی که جایشان خالی است به تهیه کنندگی و کارگردانی زینب تبریزی
خانه ای برای تو به تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی و کارگردانی مهدی بخشی مقدم
دلبند به تهیه کنندگی الهه نوبخت و کارگردانی یاسر طالبی
نت های مسی یک رویا به تهیه کنندگی مرتضی شعبانی و کارگردانی رضا فرهمند
فیلم های مسابقه سینمای ایران
آشفتگی فریدون جیرانی
ایده اصلی آزیتا موگویی
بنفشه آفریقایی مونا زند نوری
بیست و سه نفر مهدی جعفری
پالتو شتری مهدی علی‌میرزایی
تیغ و ترمه کیومرث پوراحمد
جمشیدیه یلدا جبلی
خون خدا مرتضی علی عباس میرزایی
درخونگاه سیاوش اسعدی
سال دوم دانشکده من رسول صدرعاملی
سرخپوست نیما جاویدی
سمفونی نهم محمدرضا هنرمند
شبی که ماه کامل شد نرگس آبیار
طلا پرویز شهبازی
غلامرضا تختی بهرام توکلی
قسم محسن طنابنده
قصر شیرین رضا میرکریمی
ماجرای نیمروز ۲: رد خون محمدحسین مهدویان
متری شش و نیم سعید روستایی
مردی بدون سایه علیرضا رییسیان
مسخره باز همایون غنی زاده
ناگهان درخت صفی یزدانیان
سه فیلم ذخیره
آنجا همان ساعت سیروس الوند
بی حسی موضعی حسین مهکام
مدیترانه مهدی حاجتمند
این آثار در صورت آماده نشدن آثار اصلی بخش سودای سیمرغ به این مرحله راه پیدا می کنند.

 

 

منبع: بانی فیلم

 

 

ارسال دیدگاه